MUSICA INFANTIL

Tafuri, 20
L’oïda comença a funcionar des del sisè mes de vida
prenatal i està estimulada per qualsevol so amb
conseqüències benèfiques sobre el desenvolupament
de la intel·ligència musical”

                                                     





La música
a la llar
d´infants
L´hora de fer música
(grup 0-1 any)
Diàriament introduïm al nen petit al món musical a
través de:
jocs de falda: “Bim-bom”, “Arri, arri tatanet”
jocs de mans i de dits: “Pon titeta”, “Raletralet”,
“Ballmanetes”
cançons de bressol: “Tanca els ullets”,
“La lluna i l´ocell”
Els jocs de falda i de mans a més afavoreixen
la relació personal nen-educadora i
això fa que els nens apreciïn i gaudeixin
molt amb aquests tipus de joc.
Les cançons de bressol les utilitzem
també en els moments previs al descans
i en aquells tipus de joc en què
ens interessa que hi hagi un cert relaxament
i una cert clima de calma i tranquil
·litat.
L´hora de fer música
(grup 1-2 anys i grup 2-3 anys)
Hi ha un dia a la setmana en què es treballa
una sessió de música en
el següent esquema:
gran grup. Seguirem sempre
1. Música de salutació
Comencem sempre amb aquesta cançó perquè els
nens en sentir la música ja s’asseuen a la rotllana per
començar l’activitat
: “L’hora de fer música”.
Salutació
La salutació es fa a cada nen. És una manera de
conèixer el nom dels companys i treballem l’hàbit de
saludar.
: La Maria on s’ha amagat...? “Taat”
Música de salutació
: “L´hora de fer Música”
2. Jocs de falda i jocs de dits
“Ballmanetes”, “Aliu, alau”, “Aquest és el pare”,
“Mà morta”, “Els dits”.
Els jocs de falda es fan individualment i ens ajuden a
apropar-nos al nen treballant el vincle afectiu tan
important en aquestes primeres edats.
Els jocs de dits primer els fa l’educadora a cada nen i
més endavant els nens començaran a fer-los sols
imitant l’adult. Aquests jocs afavoreixen el desenvolupament
de la psicomotricitat fina i el control dels
dits de la mà.
Tant al joc de falda com al de dits es treballa
l’hàbit d’esperar el torn.
: “Balla que balla”,
3. Cançó mimada:
titelles”, “Mireu els meus ànecs”
Triarem sempre cançons amb poc text i
una melodia ben senzilla. S’utilitzen
diferents recursos per treballar-la:
titelles, làmines...
Amb aquest tipus de cançons es fa
un treball d’imitació i ajuda a la comprensió
i memorització de la cançó.
“Peix-peixet”, “Els
4. Instruments:
Amb els instruments de percussió treballarem
el ritme tot cantant una cançó
popular catalana: “Cargol treu banya”,
“Sol-solet”, “El gegant del pi” o bé
escoltant una audició (“Marxa dels grenadiens”,
“La mostela”,...)
Amb els nens de 2 a 3 anys, cap al tercer trimestre,
es començaran a fer audicions amb dos instruments:
els palets i els cascabells.
(palets, cascabells)
5. Jocs de mans:
pa”, “Bim-bom”
Aquests jocs es fan asseguts per parelles i agafats
de les mans. Els nens d’1 a 2 anys comencen a ferlos
individualment amb l’educadora i després ja els
fan amb els companys.
“Serra-serra-serrador”, “El bon
6. Dansa de moviment lliure:
“Els animals”...
“Les estacions”,
La música
a la llar
d´infants
Els nens es mouen lliurement al ritme de la música.
Aquestes danses poden ser en ocasions més o
menys dirigides depenent de la disponibilitat dels
nens. Intentem afavorir la imaginació i el control del
propi cos en aquests tipus de moviments.
7. Dansa de rotllana:
moliner”...
Es treballen danses tradicionals. Es comença
per danses més senzilles i poc a poc anem
introduint danses una mica més complexes.
Amb les danses es treballa l’expressió corporal,
el ritme, la coordinació... i l’hàbit de respectar
els companys.
“El Patatuf”, “Roda, roda
8. Música d´actualitat o música de
relaxació o cançó de bressol
del tipus de dansa que hem fet
abans)
L´infant es mou lliurement i
s´ho passa molt bé, això
afavoreix la creativitat en el
moviment i el reconeixement
de diferents tipus de
música.
La durada d’aquestes sessions serà de 20 o
30 minuts depenent del grup.
(dependrà
El racó del so
(grup de 0-1 any)
Aquest racó està situat a la barra que tenen els nens
per aixecar-se. En aquesta barra hi ha penjats musicals,
sonalls (comprats o fets amb materials naturals)
i els nens els toquen o bé els fan sonar.
La panera dels sons
(grup 1-2 anys)
(Instruments comprats o elaborats amb materials
naturals)
Presentem cada un dels instruments, els anomenem,
els fem sonar, cantem cançons... Després deixem
que els nens manipulin lliurement els instruments
El racó de música
(grup 2-3 anys)
Consisteix a posar en un racó de la classe diferent
material sonor:
• Instruments: maraques, triangle, caixa xinesa, pianet,
picarols, palets...
• Ampolles de sorolls (posem diferents elements
naturals (llegums, arròs, farina...) en pots. És
important fer l’ampolla del silenci!
• Materials naturals: petxines, fustes, fruits secs...
Es treballa durant l’estona de joc lliure fent petits
grups de 6 nens que manipulen lliurement el material
del racó o bé escolten el seu so quan els manipula
l’educadora. També treballem vocabulari: triangle...
El racó està decorat amb imatges dels instruments i
el cançoner. El material del racó es va variant segons
el que ens interessa treballar. Pel bon funcionament
d’aquest racó és important que els nens respectin el
material!